Alla inlägg den 20 januari 2011

Av Chatelle - 20 januari 2011 06:48


Det är alltid så tyst på morgonen och jag vet att det enda jag kommer sakna med vintern är det mörka morgonljuset som försiktigt sveper sig undan för dagsljuset som kommer krypande. 

Karln ligger i sängen. Vi såg filmen Behemoth igår. Nu förstår folk hur jag känner mig när jag är ute bland folk. Fast mindre visuellt, då. Hade jag verkligen lyckats med jordskalv hade jag väl inte suttit här utan i någon avlägsen källare i Sydkorea...

För er som inte vet, en Behemoth är en varelse äldre än tiden som ofta befinner sig i slummer. Den står omnämnd i den hebreiska bibeln men har omtolkats från att ha varit ett sjömonster till helt enkelt "en kraftfull stor varelse". Just i filmen var den stor som ett berg och hade tentakler och ett jättestort dinosaurieliknande huvud, och som orsakade mindre jordskalv när den rörde sig.


* * *



 

Behemoth & Leviathan in the Book of Job

Ovido - Quiz & Flashcards