Alla inlägg den 15 januari 2011

Av Chatelle - 15 januari 2011 15:46


Är jag en nörd? Svar: Nej!


För trots att jag har spelat World of Warcraft och kan väldigt mycket om spel så är jag ingen spelnörd. Varför inte? Jo, därför att jag inte är expert. Många kan mer än vad jag kan.

 

Samma sak när det gäller min förkärlek till rock, opera, matlagning, engelska språket, rysk historia och terrängpromenader. Det finns alltid någon som är bättre. Vad jag menar här är att nörderi går ihop med någon form av elitism. Någon är så bra på ett ämne att han eller hon kan besvara alla frågor. Personen ifråga har spenderat år i en källare med sitt favoritämne och knappt varit utanför dörren.


Jag har nog alltid sett (och blivit sedd!) som någonting långt mer okategoriserat, ja näst intill oförutsägbar i mina tankar och handlingar. En skum person helt enkelt, men inte på något vis en nördaktig tjej. Är det bra eller dåligt? Vem vet! Hade jag varit en nörd så hade folk kommit och frågat mig saker som de vill veta, så på ett sätt hade jag nästan önskat att jag vore en nörd. Att vara allmänt skum innebär oftast att man är fruktad, precis som en homosexuell eller någon som är ofattbart rik. Folk vet inte hur de ska reagera...


* * * 




Av Chatelle - 15 januari 2011 13:23


Plockade upp mitt bokpaket igår, försökte att inte vingla på vägen till affären men det är sådant jag lyckas väldigt väl med. Så det var inga problem. Hann inte läsa något senare på kvällen för, ptja, jag var upptagen med att göra absolut ingenting. Lyssnade på musik och spelade lite halv-entusiastiskt.


Idag har jag däremot suttit hela morgonen med the vampire Lestat i mina händer. Första gången jag läste den hade jag lånat en svensk översättning på biblioteket och jag satt med darrande fingrar, redo att slita iväg boken och gömma den under täcket ifall någon kom innanför dörren för att kontrollera. Jag är lika fascinerad då som nu över hur Lestat aldrig riktigt lyckas komma någon nära trots alla försök. Hur mycket spännande han ändå upplever. Jag flyter med i den världen så totalt att jag kan se den framför mig den här lördagen som ändå aldrig verkar ha ett slut.


* * *


Ovido - Quiz & Flashcards